Jeśli podjeliśmy już decyzję, że chcemy mieć 2CV, możemy kupić go pochodzącego z kilku źródeł:
  • Z samochodów zarejestrowanych w polsce przed 2004 r. przyworzonych indywidualnie z zachodu "dla siebie" przez cały okres lat 90,
  • Przywiezionych już w czasach UE, przez pośredników, w celach głównie handlowych.
  • Samochód przywieźć bezpośrednio z niemiec.
    Samochody przyworzone w latach 1989 - 2004 były rejestrowane w polsce przy użyciu najrozmitrzych akrobatycznych ekwilibrystyk. Najczęściej: na mienie przesiedleńcze, wtedy dane samochodów są raczej oryginalne, w drugim przypadku jest to mniej oczywiste, bo lwia część prywatnego importu była rejestrowana jako najrozmaitrze "składaki" przy użyciu części starych 2Cv rejestrowanych w polsce przez cały okres komuny. (Przypomnę że kilkadziesiąt sztuk sprowadzono oficjanie w latach 60).
    Samochody takie są o tyle ciekawym kąskiem, że przyworzone były z reguły przez hobbystów i kolekcjonerów (ludzi baaardzo zmotywowanych) a w związku z tym były dość pieczołowicie remontowane i dbane. Samochody takie łatwo rozpoznać: w dowodzie rejestracyjnym mają z reguły adnotacje "składak" albo są zarejestrowane na "wyciągnięte z rękawa" roczniki, najczęściej "1964-1969" Wszystkichzainteresowanych odsyłam do działu historia Było to ot tyle proste, że konstrukcyjnie nadwozie czy rama 2Cv z lat 60 i 80 jest nie do odróżnienia poza kilkoma detalami.
    Trzeba tu nadmienieć, że francuzi zawsze dość liberalnie podchodzili do numerowania samochodów (tabliczki znamionowe bite nitami), a polskie organy nie mają praktycznie żadnej wiedzy na ten temat, więc tego typu nieścisłości, jeśli już raz zostały zarejestrowane nie powinny więcej sprawiać kłopotów. W razie czego służę konsultacją na temat oryginalności.
    W momencie "otwarcia granic" pojawiła się możliwość "oficjalnego" sprowadzania samochodów uzywanych. Polska skorzystała z nadarzającaj się wolności przyworząc znacznie wieksze ilości aut, niż rynek był w stanie wchłonąć. W tym 2CV. "Kaczki" najłatwiej jest sprowadzać z niemiec. Niemcy mają ich stosunkowo dużo i stosunkowo tanich, gdyż mało komu opłaca się je remontować, a przepisy TUV są tam znacznie rygorystyczniej przestrzeganie niz u nas. Wystarczy wejść na niemieckiego e-bay, aby zorientować się, że 2Cv można kupić już za 200-300 euro. Za to egzemplaże w naprawde dobrym stanie potrafią kosztować nawet 3000-4000euro. Skorzystało na tym wielu pośredników, sprowadzając do polski 2Cv o wartości 300 euro i sprzedając je w polsce za 4000 złotych, a po dodatkowym polakierowaniu i rejestracji oferując je do sprzedaży za ceny nawet 9000 złotych. Samochody takie mogą kosztować nowego właściciela sporo nieprzyjemnnych niespodzianek. Oczywiście znajdują się w śród nich samochody warte tych cen, ale stanowią one niewielki procent.
    Najtaniej jest oczywioście sprowadzić 2Cv z niemiec samemu, alke do tego nadal potrzeba sporo samozaparacia, bo samochód trzeba przywieźć, przejść przez całą "machinę urzędniczą" ale otrzymujemy samochód który w prawdzie może nie jest po "renowacji" ale jeździ i mamy pewność, że nie dotykali się go amatorzy i nie łatano go aby "ukryć wady", co w samochodach przyworzonych i remontowanych w polsce przez pośredników jest nagminne.
    Przybliżone ceny transakcji 2CV w polsce:
  • 8000-9000 samochód z roczników 1981-19990 po przebiegu do 80.000 w stanie bdb, fabrycznym, lub z ramą nośną wymienioną na nową.
  • 6000-8000 Samochód z roczników 1981 -1990 o przebiegu do 150.000 w stanie dobrym, sprawny, jeżdżący. Dopuszczalne są wady typu: opony, amotyzatory, dach, drobne poprawki lakiernicze. itp. lub po remoncie blacharsko - lakierniczym wykonanym profesjonalnie
  • 4000 - 6000 Samochód z roczników 1975 - 1990 po remoncie do poprawek blacharsko - lakierniczych, bez udokumentowanego przebiegu, z niespójnościami w dowodzie ale generalnie jeżdżący, sprawny. Z remontowaną ramą, trzymającą parametry.
  • 3000 - 4000 Samochód zarejestrowany do remontu, w tym blacharskiego, o zachowanej geometrii ramy.
  • 2000-3000 samochód do remontu, remontu kapitalnego, lub do wymiany rama, zarejestrowany, jeżdżący.
  • 2000 Samochód do remontu kapitalnego zarejestrowany.
  • 2000 Samochód sprawny do niewielkich poprawek nie zarejestrowany (na części)
  • 0 - 2000 Samochód do remontu, na częsci nie zarejestrowany. - Dawca pozdezpołów.
    PODSTAWOWE ZASADY OGLĘDZIN 2CV:
  • O stanie blacharskim ramy nie zawsze da się powiedzieć nic pewnego z samych oględzin zewnętrznych, gdyż o jej sztywności nie zawsze mówią dzióry i spawy. jeśli już jednak oglądamy ją od dołu najbardziej trzeba zwrócić uwagę na okolice mocowania przedniego zawieszenia (jest to najniższe miejsce ramy, gdzie zbiera się woda i tam najprędzej koroduje.) Jeśli znajdziemy tam ślady spawania, musimy skontrolować poprawność geometrii. Każdy błąd można zobaczyć kontrolując jakość przylegania blach nawiewów tzw "trójkącików" przykręconych między przednimi błotnikami a maską. Wygięcie, tych blach, bądź nierówne odstępy mówią o niedokładnie przeprowadzonej naprawie. Nie dyskwalifikuje to samochodu, bo niewielkie błędy nie wpływają na trakcję, ale znacząco obniżają jego cenę. (koszt nowej ramy: 1500 złotych za podróbkę w polsce, 2000-3000 za orygianł zachodni.)
  • O stanie silnika nie zawsze powie nam przebieg (w prawdzie nikt nigdy nie cofał w 2Cv licznika, ale liczniki się zamieniały, czasem nawet razem z całym nadwoziem). Uwaga: silnik 2CV nadaje się do rewmontu poza wałem głównym. Jeśli na wysokich obortach usłyszymy luzy na panewkach korbowodowych, silnik jest do wyrzucenia i nie nadaje się do remontu. Optyczne w silniku należy skontrolować: głowice, czy nie mają wstrzelonych "obcych" gwintów do świec, albo "rozwiercanych" szpilek trzymających kolektor. Skrzynie biegów są prawie niezniszczalne, więc tu najwyżej może nastapić lekkie zurzycie synchronizatórów pierwszego biegu. należy jednak bezwzględnie zwrócić uwagę na luzy na półosiach (muszą wytrzymywać silniejsze obciązenia ze wzgledu na hamulce przy skrzyni biegów) W 2Cv nigdy nie występuje luz na kierownicy. Bardzo często występuje jednak luz na sworzniach zwrotnic i na prowadnicach drążków kieroniczych. powoduje to "telepanie" i nieprzyjemne "wibrowanie kierownicy" na wybojach. Koszt naprawy: około 400-500 złotych.
    Większość częsci da się kupić w zachodnich sklepach internetowych sprzedażą wysyłkową. Przykładowe ceny części:
  • Rama nośna: 799 euro.
  • Koło (opona felga) 89.73 euro
  • popmpa paliwa 21.99 euro
  • sprzęglo valeo 74 euro
  • sworzeń 21 euro
  • Wydech (zamiennik) 134 euro
  • amortyzator 26 euro
  • Miękki dach 160 euro


    A teraz zapraszam do działu: "ogłoszenia" Kuba Strzelecki